×
×

خرید برگ سبز چای از ۶۷ هزار تن فراتر رفت

  • کد نوشته: 5141
  • ۲۵ تیر ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • حبیب جهان ساز رئیس سازمان چای در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی برگ سبز چای اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از ۶۷ هزار تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۲۰۳ میلیارد تومان از چایکاران ۲ استان گیلان […]

  • حبیب جهان ساز رئیس سازمان چای در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی برگ سبز چای اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از ۶۷ هزار تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۲۰۳ میلیارد تومان از چایکاران ۲ استان گیلان و مازندران خریداری شده است.

    وی از پرداخت ۸۴ درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: تاکنون ۱۷۰ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت و مابقی به مرور پس از تخصیص اعتبار و پرداخت سهم کارخانه‌ها به حساب چایکاران واریز می‌شود.

    جهان ساز ۷۴ درصد برگ سبز خریداری شده را درجه یک و ۲۶ درصد درجه ۲ اعلام کرد و افزود: از مجموع بهای برگ سبز خریداری شده ۱۵ هزار و ۱۰۰ تن چای خشک استحصال شده است.

    رئیس سازمان چای با اشاره به اینکه خشکی هوا بر تولید برگ سبز چای اثر منفی گذاشته است، بیان کرد: براساس آمار، میزان خرید نسبت به یک ماه اخیر ۹ درصد کاهش داشته است که امیدواریم بارندگی‌های اخیر بخشی از افت میزان خرید را جبران کند.

    وی با بیان اینکه میزان کنونی خرید برگ سبز چای نسبت به مدت مشابه سال قبل تفاوتی نداشته است، افزود: با استمرار شرایط مساعد بارندگی پیش بینی می‌شود که تولید برگ سبز چای با رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی به ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تن برسد.

    این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت بازار چای گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، قیمت چای داخل نسبت به سال گذشته ۲۰ تا ۳۰ درصد رشد داشته است.

    جهان ساز با بیان اینکه سال گذشته ۶۲ هزار تن چای مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین شد، اظهار کرد: امسال در صورت تحقق تولید ۲۵ هزار تن چای خشک، میزان واردات رقمی بین ۶۲ تا ۶۷ هزار تن خواهد بود.

    وی ادامه داد: اجرای عملیات به زراعی در ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات چای، پرداخت به موقع مطالبات چایکاران و خرید برگ سبز چای ۷۰۰ تا یک هزار تومان بالاتر از نرخ تضمینی در بازار و ایجاد انگیزه تولید در بین چایکاران موجب شد تا بخشی از باغات رها شده به چرخه تولید بازگردند.

    رئیس سازمان چای در پایان اختصاص ارز نیما به واردات را امری مهم در کنترل قاچاق برشمرد و گفت: بنا بر آمار گمرک میزان واردات در فروردین نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است که این امر بدان معناست که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی امری مهم در منتفی شدن قاچاق و منطقی شدن واردات چای است.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *