×
×

قیمت مرغ پر کشید/مرغ منجمد هم قیمت را پایین نیاورد

  • کد نوشته: 3967
  • ۳ دی ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قیمت مرغ طی چند هفته گذشته با سرعت تندی رو به بالا حرکت می‌کند و هیچ برنامه دولتی هم برای متعادل‌سازی نرخ بازار کارساز نیست، در حالی که ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب گوشت مرغ را کیلویی ۹۸۰۰ تومان اعلام کرده، اما قیمت مرغ امروز در بازار به ۱۳ […]

  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قیمت مرغ طی چند هفته گذشته با سرعت تندی رو به بالا حرکت می‌کند و هیچ برنامه دولتی هم برای متعادل‌سازی نرخ بازار کارساز نیست، در حالی که ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب گوشت مرغ را کیلویی ۹۸۰۰ تومان اعلام کرده، اما قیمت مرغ امروز در بازار به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. قیمت مرغ در یک ماه گذشته از حدود ۱۰ هزار تومان به این قیمت افزایش یافته است. برنامه دولت برای کاهش قیمت توزیع مرغ منجمد به کیلویی ۸۹۰۰ تومان بود، بلکه بازار مرغ بتواند از این طریق تا حدودی روی آرام ببیند.

    حمید ورناصری مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور که مسئولیت تنظیم بازار محصولات پروتئینی را نیز به عهده دارد پیشتر اعلام کرد که روزانه هزار تا ۱۲۰۰ تن مرغ منجمد با کیلویی ۸۹۰۰ تومان توزیع می‌شود که امیدواریم قیمت به ۹۸۰۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان برگردد.

    آن گونه که مشاهده می‌‌شود، قیمت مرغ در بازار خیال پایین آمدن ندارد افزایش آن تقریباً روزانه است و  ظاهراً دلایل آن ریشه‌ای است که باید علتهای آن برطرف شود.

    * افزایش گوشت و سایر محصولات پروتئینی

    قیمت گوشت قرمز گوسفندی به کیلویی ۸۰ هزار تومان باعث شده مردم توان خرید این محصول ضروری را نداشته باشند و جایگزین آن تقریباً مرغ شده است، بنابراین با افزایش تقاضا در بازار قیمت مرغ نیز سرعت بیشتری گرفته است.

    * افزایش قیمت جوجه یک روزه

    قیمت جوجه یک روزه طی چند ماه گذشته تقریباً دو برابر شده است. حتی قیمتی هم که روز گذشته مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی مرغداران گوشتی ایران اعلام کرد بسیار بالاتر است.

    وی قیمت جوجه یک روزه درجه یک را برای مرغداری‌ها ۲۱۸۴ تومان ابلاغ شدکرد، بخش زیادی از قیمت تمام شده گوشت مرغ به قیمت جوجه یک روزه برمی‌گردد. از سوی دیگر بالا بودن قیمت جوجه یک روزه در میزان تولید مرغداران هم نقش دارد و فشار روی قیمت تولید آنها را کمتر می‌کند.

    * افزایش قیمت نهاده

    خوراک مرغداری‌ها تا ۷۰ درصد از طریق واردات تأمین می‌شود و طی ماه‌های گذشته افزایش قیمت ارز، قیمت تمام شده خوراک را برای مرغداران بیشتر کرده است. بنابراین قیمت تمام شده تولید بالا رفته و آنها برای داشتن حاشیه سود مجبور شده‌اند، قیمت را بالاتر ببرند. خوراک حدود ۷۰ درصد قیمت تمام شده مرغ را تشکیل می‌دهد.

    * کاهش تولید

    مجموعه دلایل بالا رفتن قیمت جوجه یک روزه و افزایش نهاده‌ها باعث شده تولیدکنندگان مرغ میزان جوجه‌ریزی خود را کاهش دهند و همین عامل باعث شده که ورودی مرغ به کشتارگاه‌ها کمتر شود.

    مهدی یوسف‌خانی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی، گفت: عرضه مرغ برای ذبح در کشتارگاه‌ها ۳۰ درصد کاهش یافته است.

    بنابراین با کاهش تولید و افزایش تقاضا قیمت در بازار بسیار بالا رفته و فشار بر سفره مردم بیشتر شده است.

    خبرگزاری فارس

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *