×
×

هدر رفت سرمایه ملی در سایه بی توجهی به صادرات محصولات باغی

  • کد نوشته: 7550
  • ۱۷ فروردین ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه صادرات محصولات باغی تعریف چندانی ندارد، اظهار کرد: با وجود رشد چند برابری تولید محصولات باغی طی سال گذشته انتظار برآن بود که به منظور تعادل بازار، صادرات بیش از ۴۰ درصد […]

    هدر رفت سرمایه ملی در سایه بی توجهی به صادرات محصولات باغی
  • مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه صادرات محصولات باغی تعریف چندانی ندارد، اظهار کرد: با وجود رشد چند برابری تولید محصولات باغی طی سال گذشته انتظار برآن بود که به منظور تعادل بازار، صادرات بیش از ۴۰ درصد رشد یابد که متاسفانه این امر محقق نشد.

    وی افزود: در شرایط فعلی تحریم که محدودیت صادرات نفت و مشتقات آن تهدید جدی بر روند توسعه‌ای کشور به شمار می‌رود، صادرات محصولات کشاورزی یک ضرورت در اقتصاد کل محسوب می‌شود.

    شادلو با اشاره به اینکه صادرات محصولات باغی در بخش کشاورزی به منظور تعادل و تنظیم بازار یک ضرورت محسوب می‌شود، بیان کرد: در کشور‌های توسعه یافته با اعطای مشوق‌های صادراتی، جوایز صادراتی و سیاست بازار در ازای بازار به دنبال رونق صادرات هستند که متاسفانه در کشور ما اتخاذ برخی تدابیر منجر به تعطیلی صادرات می‌شود.

    به گفته این مقام مسئول، اتخاذ تدابیرنادرست و کارشکنی‌های صادرات محصولات باغی منجر به هدررفت سرمایه ملی می‌شود.

    توسعه باغات امری دشوار است

    به گفته وی، علی رغم پتانسیل بالای تولید در سال گذشته، صادرات محصولات تعریفی ندارد و استمرار این روند منجر به از دست دادن سرمایه ملی و وابستگی غذایی به کشور‌های بیگانه خواهد شد.

    نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه توسعه باغات کار سختی است، بیان کرد: این درحالی است که با وجود افزایش ۳ برابری نهاده‌های تولید، قیمت فروش جوابگوی هزینه‌های تولید نیست.

    شادلو در پایان درباره تاثیر ویروس کرونا بر بازار تصریح کرد: با گسترش ویروس کرونا و بسته شدن مرز‌ها نگرانی‌هایی درخصوص صادرات محصولات کشاورزی داریم که امیدواریم با اتخاذ تدابیر مناسب از سوی مسئولان وزارت امور خارجه کمترین خسارت از حیث ویروس کرونا بر باغداران وارد شود تا آن‌ها بتوانند به امر تولید ادامه دهند.

    باشگاه خبر نگاران جوان

    سرویس خبری: کشاورزی و باغبانی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *