×
×

زیتون ساوه هر سال کم رمق تر از پارسال، برنامه توسعه در دستور کار نیست

  • کد نوشته: 475270
  • ۵ آبان ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • «حسن شریفی» روز چهارشنبه به ایرنا، گفت: سطح زیر کشت زیتون در شهرستان ساوه ۷۰۰ هکتار است که از این مقدار حدود ۵۰۰ هکتار را باغات بارور و مثمر تشکیل می دهند. وی افزود: به دلیل سرمازدگی سال ۱۳۸۵ بخش اعظمی از باغات زیتون شهرستان ساوه که تا پیش از آن رخداد حدود ۲ هزار […]

    زیتون ساوه هر سال کم رمق تر از پارسال، برنامه توسعه در دستور کار نیست
  • «حسن شریفی» روز چهارشنبه به ایرنا، گفت: سطح زیر کشت زیتون در شهرستان ساوه ۷۰۰ هکتار است که از این مقدار حدود ۵۰۰ هکتار را باغات بارور و مثمر تشکیل می دهند.

    وی افزود: به دلیل سرمازدگی سال ۱۳۸۵ بخش اعظمی از باغات زیتون شهرستان ساوه که تا پیش از آن رخداد حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار بود از بین رفت و راندمان تولید نیز در هکتار حدود ۵۰۰ تن است و سال زراعی جاری نیز شاهد ناباروری باغات زیتون ساوه بودیم.

    رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان ساوه گفت: به دلیل اینکه ۳۰۰ هکتار از باغات مثمر زیتون در ید اختیار یک مالک خصوصی و شهرداری ساوه قرار دارد و آنگونه که لازم است به این باغات توجه و رسیدگی نمی شود، بنابراین راندمان مناسبی در تولید وجود ندارد زیرا این مساله برای مالک خصوصی در اولویت چندم قرار دارد و محصول باغات متعلق به شهرداری ساوه نیز اغلب از سوی افراد چیده می شود به همین دلیل روی این میزان از سطوح زیر کشت نمی توان حساب چندانی باز کرد.

    به گفته او، ۲۰۰ هکتار از باغات مثمر با رسیدگی مناسب در شهرستان وجود دارد که با احتساب برداشت ۵۰۰ تن به ازای هر هکتار، امسال حدود یک هزار تن زیتون در ساوه تولید شد.

    رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ساوه اظهار داشت: در شرایط کنونی اولویت بر حفظ باغات موجود زیتون مبتنی است و طرح توسعه ای در دستور کار نیست.

    وی اظهار کرد: دولت در راستای بِه نژادی کردن ارقام زیتون نسبت به واردات انواع مثمر که بازدهی بالایی برای تولید روغن زیتون دارند، اقدام کرد و در ساوه نیز بیش از ۷۵ درصد زیتون کشت شده از نوع زرد است که دارای کارکردهای دوگانه تولید روغن و کنسرو می باشد اما چون قیمت نوع کنسروی بالاتر است، عمدتا رویکرد باغداران به سمت این رقم است.

    وی گفت: بعد از وقوع سرمازدگی سال ۹۶ در ساوه حدود ۳۶ رقم زیتون در ساوه به صورت آزمایشی کشت شد و در نهایت ارقامی که با آب و هوا و خاک منطقه سازگاری بیشتری داشتند در برنامه کاشت قرار گرفت.

    شریفی اظهار داشت:  به دلیل اینکه زیتون نسبت به ارقامی مانند انار و پسته صرفه اقتصادی و مزیت رقابتی بالاتری ندارد و مقاومت به خشکی آن هم در مقایسه با سایر ارقام کمتر است، بنابراین اغلب باغداران و کشاورزان ساوجی تمایل دارند به سمت کشت محصولات اقتصادی تر مانند پسته و انار بروند و همین مساله باعث می شود که چشم انداز توسعه ای چندانی در آینده زیتون ساوه را شاهد نباشیم.

    شهرستان ساوه دارای ۱۳۵ هزار هکتار سطوح باغی و کشاورزی است که سالانه تولید ۶۰۰ هزار تن انواع محصول را دارد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *