×
×

شناسنامه‌دار شدن ۸‌ محصول زراعی و باغی آغاز شده است

  • کد نوشته: 481057
  • ۱۴ دی ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرنگاران جوان، شاهپور علایی مقدم در نهمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی سم و کود گفت: شناسنامه‌دار شدن ۸ محصول کشاورزی شامل ۴ محصول زراعی و ۴ محصول باغی آغاز شده و الزام شده است که از سال آینده همه محصولات کشاورزی صادراتی باید […]

    شناسنامه‌دار شدن ۸‌ محصول زراعی و باغی آغاز شده است
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرنگاران جوان، شاهپور علایی مقدم در نهمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی سم و کود گفت: شناسنامه‌دار شدن ۸ محصول کشاورزی شامل ۴ محصول زراعی و ۴ محصول باغی آغاز شده و الزام شده است که از سال آینده همه محصولات کشاورزی صادراتی باید دارای کد QR باشند.

    به گفته او، کنوانسیون حفظ نباتات از سه سال پیش کشورها را ملزم کرده است که محصولات شناسنامه‌دار صادر کنند و ما اکنون از این برنامه عقب هستیم.

    علایی مقدم ادامه داد: حوزه کشاورزی یکی از بخش های مهم کشورماست و در دنیا سیمای کشاورزی این را می رساند که می تواند عیار امنیتی را بالا ببرد و نیاز مردم هر جامعه را تامین کند.

    رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی دنیا یک میلیارد و ۴۰۰ هزار هکتار است، گفت: در کشور ما مساحت سطح زراعی و باغی ۱۴ میلیون هکتار است، همچنین در دنیا ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تن محصولات کشاورزی با منشا گیاهی تولید می شود و در کشور ما ۱۰۶ میلیون تن محصول تولید می شود که اگر‌ کل محصولات کشاورزی را ۱۲۵ میلیون تن برآورد کنیم، ۱۰۶ میلیون تن به محصولات زراعی و باغی اختصاص دارد.

    معاون امور برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: علی رغم بارش های کمتر از ۲۵۰ میلی متر و شرایط اقلیمی‌خشک، اما سرانه تولید هر کشاورز ایرانی ۳۰ تن است که این موضوع مایه افتخار است.

    او گفت: نهاده‌های کشاورزی اساس امنیت غذایی کشور را تشکیل می‌دهند و به همین دلیل کیفیت آنها باید بسیار مناسب باشد و واردکنندگانی که سم و کود وارد می‌کنند یا آنهایی که در داخل کشور فرموله می‌کنند، باید کیفیت این نهاده‌ها را در نظر بگیرند.

    معاون وزیر جهاد با اشاره به صادرات سموم گفت: برنامه دولت برای صادرات سموم کشاورزی نیز تدوین شده و حتی می‌خواهیم باز صادرات انجام دهیم و در حقیقت ایران به هاب صادراتی نهاده‌های کشاورزی تبدیل شود.

    علایی مقدم با بیان اینکه استفاده از افت کش ها تا ۴۰ درصد جلوی از بین رفتن محصولات را می گیرد، گفت: برخی افراد با شعار محصولات سالم و ارگانیک، تصور می کنند بدون استفاده از این نهاده‌ها می‌توان محصول کشاورزی کافی تولید کرد، اما چنین تصوری غلط است و ما هنوز هم با میزان سم و کودی که کشورهای مختلف استفاده می‌کنند، فاصله زیادی داریم. مثلا در ژاپن، سالانه ۱۸ کیلوگرم، در مکزیک ۱۴ کیلوگرم و متوسط کل دنیا ۲.۹ کیلوگرم در هکتار سم استفاده می‌شود، اما این رقم در کشور ما تنها ۲ کیلوگرم است.

    به گفته او، طبق اعلام فائو ۷۰ درصد اثرگذاری آفت‌کش‌ها به نحوه استفاده از آنها مربوط می‌شود و این درحالی است که تنها ۸ درصد کشاورزان تحصیلات دانشگاهی دارند و باید در این زمینه کار شود.

    معاون وزیر جهاد با تاکید بر استفاده از سموم با کیفیت گفت: کشاورزان باید از سموم باکیفیت استفاده کنند، به طوری که به جای استفاده از ۴ بار، یک بار از سم استفاده شود.

    او با بیان اینکه ۱۳ هزار گونه گیاهی در دنیا شناخته شده است، گفت: ۸ هزارگونه گیاهی در کشور ما تولید می شود، از این رو بخش کشاورزی بی انتهاست چرا که اگر پایانی داشت همان ۵۰ تا ۶۰ میلیون تولید سنوات گذشته را داشتیم.

    علایی مقدم با بیان اینکه کود یکی از عوامل مهم حاصلخیزی خاک محسوب می شود، گفت: خاک به عنوان استارت آپ نقش آفرینی می کند و بنابر اعلام فائو با حذف کود ۳۵ تا ۴۰ درصد کشاورزی به خطر می افتد.

    به گفته او، متوسط خاک های کشور ما جز سه استان گیلان، مازندران و گلستان فقیر است که با این وجود در زمینه کود و تغذیه باید برنامه درستی داشته باشیم.

    معاون وزیر جهاد ادامه داد: اگر ۵ رکن و نظام تامین، توزیع، نظارت، مصرف و کنترل را رعایت کنیم، نظام کودی کشور به پایداری می رسد.

    علایی مقدم گفت: ۵۰ درصد تامین و تدارک‌کودهای شیمیایی توسط دولت و ۹۸ درصد بخش کشاورزی توسط مردم است و به عبارت دیگر مردمی ترین اقتصاد کشور بخش کشاورزی است که در صورت حمایت مشکلی ایجاد نمی شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *