×
×

عمان و کویت مشتری دام ضعیف ایران/ ۶ میلیون راس دام سبک در وضعیت اضطرار قرار دارند

  • کد نوشته: 479305
  • ۵ تیر ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • رییس شورای تامین دام کشور گفت: بخش قابل توجهی از دام کشور ضعیف شده‌ است که توان زایش را ندارند از این‌رو چاره‌ای جز خارج کردن آن از چرخه تولید و صادرات آن به کشورهای حاشیه خلیج فارس نداریم. به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا، منصور پوریان […]

    عمان و کویت مشتری دام ضعیف ایران/ ۶ میلیون راس دام سبک در وضعیت اضطرار قرار دارند
  • رییس شورای تامین دام کشور گفت: بخش قابل توجهی از دام کشور ضعیف شده‌ است که توان زایش را ندارند از این‌رو چاره‌ای جز خارج کردن آن از چرخه تولید و صادرات آن به کشورهای حاشیه خلیج فارس نداریم.

    به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا، منصور پوریان با بیان اینکه در سنوات گذشته ۷۰ درصد خوراک دام سبک از مراتع تامین می‌شد، گفت: در سال جاری زیر ۲۰ درصد از خوراک دام از طریق مراتع تامین می‌شود.

    به گفته وی؛ خشکسالی و بی‌آبی در استان‌های جنوبی به ویژه خوزستان و ایلام تشدید شده است؛ این در حالیست که با گرم شدن هوا میزان آبخوری و نیاز دامداران به آب افزایشی شده است و این مسئله بر دیگر مشکلات دامداران از جمله نبود بازار داخلی، کمبود نهاده و توقف صادرات اضافه شده است.

    این فعال اقتصادی با اشاره به تاثیر گرما و بی‌آبی بر روند تولید دام، گفت: بخش قابل توجهی از دام کشور ضعیف شده‌ است که این دام توان زایش را ندارند از این‌رو چاره‌ای جز خارج کردن آن از چرخه تولید و صادرات آن به کشورهای حاشیه خلیج فارس نداریم.

    رییس شورای تامین دام کشور در پاسخ به این پرسش که آیا دام ضعیف که استحصال گوشت آن پایین است در این کشورها خریدار دارد؟ گفت: هزینه تولید و پروار دام برای دامداران داخلی افزایش پیدا کرده است این در حالیست که امکان پرواربندی دام در کشورهای عمان و کویت بالاست و آنها خریدار دام ضعیف ما هستند.

    پوریان تصمیمات معاونت امور دام وزرات کشاورزی برای حل معضلات دامداران را راهگشا ندانست و خاطر نشان کرد: ۶ میلیون راس دام سبک در وضعیت اضطرار قرار دارند و اگر ۲ میلیون راس آن خارج شود بازار داخلی با کمبود مواجه نخواهد شد. اما در حال حاضر هیچ تکلیفی و تصمیمی در این زمینه  گرفته نشده است.

    بنا به اظهارات وی؛ خرید تضمینی و صادرات دام دو راهکاری است که در شرایط فعلی دامداران را از بحران خارج می‌کند؛ خرید تضمینی صددرصد دام ضعیف نیست و دام‌های گوشتی خریداری می‌شود از این‌رو صادرات تنها راه پیشروی تولیدکنندگان است.

    رئیس مجموع صادرکنندگان دام میانگین خرید بره نر چاق درجه یک را حدود ۷۲ هزار تومان دانست و افزود: اصلاح نظام یارانه‌ای، افزایش قیمت گوشت را به همراه داشت از این‌رو تقاضا برای خرید گوشت ریزش کرد؛ قیمت خرید دام زیر نرخ قیمت تمام شده تولید است از این‌رو با حجم قابل توجهی از دام مازاد در تابستان مواجه خواهیم شد. در فصل تابستان با کاهش مراتع و کم آبی باید دام را خارج اما در نیمه دوم سال با افزایش مصرف و زایش‌ها می‌توان دام را برای مصرف داخلی نگهداری کنیم و با دنبال کردن این سیاست می‌توان به راحتی بازار و روند تولید را مدیریت و دامدار را از فاز ورشکستگی خارج کنیم.

    وی با بیان اینکه قاچاق دام و صادرات غیرقانونی همواره وجود دارد، افزود: قاچاق عکس‌العمل دامداران در مقابل با فشارهایی است که روزانه با آن درگیر هستند اگر صادرات باز بود شاهد این اقدام نبودیم. دامداران نهاده را از بازار آزاد خریداری می‌کند و ۶ برابر قیمت سابق افزایش پیدا کرده است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *