×
×

مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی در نخلستان‌های سیستان و بلوچستان انجام شد

  • کد نوشته: 476784
  • ۵ دی ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • غلام‌حسین تیموری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بمنظور کنترل آفت سوسک سرخرطومی خرما از ابتدای امسال تاکنون کار ردیابی این آفت در سطح ١۵۵ هزار و ۵۴۴ هکتار از نخلستانهای استان سیستان و بلوچستان انجام شده است. وی تصریح کرد: آفت خطرناک سوسک سرخرطومی خرما حدود ٣٠ سال پیش از کشور […]

    مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی در نخلستان‌های سیستان و بلوچستان انجام شد
  • غلام‌حسین تیموری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بمنظور کنترل آفت سوسک سرخرطومی خرما از ابتدای امسال تاکنون کار ردیابی این آفت در سطح ١۵۵ هزار و ۵۴۴ هکتار از نخلستانهای استان سیستان و بلوچستان انجام شده است. 
    وی تصریح کرد: آفت خطرناک سوسک سرخرطومی خرما حدود ٣٠ سال پیش از کشور پاکستان وارد استان شد این آفت از طریق زخم های ایجاد شده روی تنه درخت وارد نخل شده و بتدریج با تغذیه از مغز درخت باعث مرگ نخل می شود.
     مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان عمده خسارت سوسک سرخرطومی به باغات را در مرحله لارو یا همان نوزاد کرمی شکل عنوان کرد و گفت: هرس اصولی در ماههای سرد سال یکی از روشهای موثر در جلوگیری از آلودگی درختان بوده و در صورت مشاهده آفت می بایست نخل آلوده را با گاز فسفید آلومینیوم و پیچیدن پلاستیک دور تنه نسبت به تیمار و ضدعفونی آن اقدام کرد.
    تیموری افزود: تاکنون در نخلستانهای شهرستان دلگان و منطقه سیستان هیچگونه آلودگی به این آفت مشاهده نشده است.

    به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان دارای ۶۲ هزار و ۹۱۴هکتار نخلستان است که از این سطح ۴۹ هزار و ۷۱۸ هکتار بارور و بقیه غیر بارور است.

     بیشترین نخلستان‌های سیستان و بلوچستان در شهرستان‌های سراوان، ایرانشهر، نیکشهر و سیب و سوران واقع شده و کشت خرما در استان زمینه اشتغال افزون‌بر ۴۰ هزار نفر را فراهم کرده است. 

    خرمای تولید شده سیستان و بلوچستان علاوه‌بر مصرف داخلی به استان‌های دیگر و کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپایی و روسیه صادر می‌شود. 

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *