×
×

مواد غذایی که تاریخ مصرف‌شان حساب و کتاب ندارد!

  • کد نوشته: 3750
  • ۱۲ آذر ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • عرضه موادغذایی و خوراکی تاریخ مصرف‌گذشته، یک تخلف صنفی محسوب می‌شود، اما هر از گاهی متاسفانه از گوشه و کنار شهرهای کوچک زمزمه این کار ناشایست به گوش می‌رسد که برخی از واحدهای صنفی مرتکب این تخلف می‌شوند.  از مهم‌ترین گزینه‌هایی که هنگام خرید مواد غذایی یا آرایش و بهداشتی که مستقیماً با سلامت انسان […]

  • عرضه موادغذایی و خوراکی تاریخ مصرف‌گذشته، یک تخلف صنفی محسوب می‌شود، اما هر از گاهی متاسفانه از گوشه و کنار شهرهای کوچک زمزمه این کار ناشایست به گوش می‌رسد که برخی از واحدهای صنفی مرتکب این تخلف می‌شوند.

     از مهم‌ترین گزینه‌هایی که هنگام خرید مواد غذایی یا آرایش و بهداشتی که مستقیماً با سلامت انسان در ارتباط است توجه به تاریخ تولید و انقضای محصول است که متاسفانه بنابه آمارها و گزارش‌های میدانی توجه به تاریخ مندرج برروی کالا بسیار کم‌رنگ‌تر در بین مردم نمود یافته است.

    نوروزی، یکی از مغازه داران شهر ماکو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا تصریح کرد؛ به تاریخ انقضا تا حدودی باید اعتماد کرد چرا که همیشه تعدادی سودجو در بازار وجود دارند که درصدد تامین نیاز پولی خود هستند و حتی از اسم کارخانجات سوء استفاده می‌کنند، اما آنچه باید به آن ۱۰۰ در صد اعتماد شود حواس ۵ گانه است، لذا محصولی که به نظر غیرعادی است، نباید خریداری و مصرف کرد.

    برخی فروشندگان در مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها از شرایط نگهداری کالاها اطلاع کافی ندارند​

    رضایی از شهروندان اهل ماکو نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: برخی فروشندگان در مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها از شرایط نگهداری کالاها اطلاع کافی ندارند و محصولات را در هر جایی از مغازه که جا باشد نگهداری می‌کنند، در حالی که این اولین اشتباه در جهت فاسد شدن آن حتی با وجود زمان طولانی در انقضاست.

    وی ادامه داد: هر چقدر هم که وضع مالی بدی داشته باشیم و دخل‌مان با خرج‌مان جور نباشد باز هم خرید مایحتاج واجب است و حالا فروشگاه‌ها و مغازه‌ها از این نیاز مردم سوء استفاده می‌کنند و اجناسی که تاریخ انقضایشان نزدیک است را با حیله‌های حرفه‌ای به مردم عرضه می‌کنند و اگر کوچک‌ترین بی‌توجهی در این زمینه صورت گیرد متاسفانه باید تاوان سنگینی پس داد.

    ریز بودن درج تاریخ‌های تولید مواد غذایی یک حقه برای تولید کنندگان محسوب می‌شود

    این شهروند اظهار کرد: درج تاریخ‌ها به زبان لاتین برای عده‌ای همچون افراد پیر قابل‌درک نیست و ریز بودن این تاریخ‌ها نیز ممکن است مانع از دیدن آن‌ها به خصوص برای سالمندان شود و این یک حقه برای تولید کنندگان محسوب می‌شود.

    شاید چندین بار این جمله مشهور که می‌گوید «هیچ ارزانی بی علت نیست» را شنیده باشید، مفهوم این جمله به آن دسته از افرادی می‌رسد که به هر دری خود را می‌زنند تا محصولات تاریخ گذشته خود را بفروشند و یکی از آن درها ارزان کردن اجناس تاریخ گذشته است. برای مثال، تخفیف‌های درصدی معمولاً از دو حالت خارج نیستند؛ یا برندهایی هستند که هرگز نام‌شان به گوشتان نخورده و از این طریق می‌خواهند برای برندشان تبلیغ کنند یا برندهای معتبری که مهلت مصرف‌شان رو به اتمام است.

    نعمت حیدرزاده، رئیس اتاق اصناف شهرستان ماکو نیز در گفت‌وگو باخبرنگار ایسنا افزود: نظارت این اداره همراه با نهادهای مرتبط طی گشت‌های مشترک انجام می‌شود که به بحث تاریخ توجه ویژه‌ای از سوی بازرسان می‌شود.

    مواد غذایی نباید حتی یک روز بعد از تاریخ آن محصول مصرف شود

    وی با تاکید بر اینکه تاریخ انقضای فرآورده‌ها نشان دهنده‌ آخرین زمان مصرف آن ماده‌ی غذایی است و نباید حتی یک روز بعد آن تاریخ آن محصول مصرف شود، افزود: انتظار می‌رود که فروشندگان و عرضه‌کنندگان مواد به این مسئله توجه داشته باشند و از ارائه‌ی مواد تاریخ مصرف گذشته و یا دستکاری آن جدا خودداری کنند، چرا که در صورت رویت برابر قانون رفتار خواهد شد.

    رئیس اتاق اصناف ماکو، تاریخ درج شده بر روی کالاها را مهم ولی موضوع نگهداری آنها جهت تحقق تاریخ مندرج بر روی آن را لازم الاجرا یاد کرد و افزود: واکنش‌های شیمیایی، آنزیمی و فعالیت‌های میکروبی در فرآورده‌ها که حاصل عدم نگهداری درست در دما و محل مناسب می‌شود زمینه ساز کاهش کیفیت محصول حتی تاریخ دار می‌شود که این امر سبب تغییرات نامطلوب در رنگ، طعم، بو و هم‌چنین سلامت ماده‌ غذایی می‌شود.

    وی از کمی ارائه آموزش‌های لازم به اصناف و مردم از سوی ادارات ذیربط خبر داد و تاکید کرد: تا زمانی که مردم و اصناف از کم و کاست اقدامات صورت گرفته در این موضوع مطلع نشوند هیچ گاه نباید انتظار انقلابی در این عرصه داشته باشیم.

    تاریخ مصرف درج شده بر روی بطری‌ها، متعلق به آب نیست

    رئیس اتاق اصناف شهرستان ماکو در ادامه تصریح کرد: مردم باید آگاهانه رفتار کنند؛ برای مثال کالاهایی همچون آب معدنی که تاریخ مصرف بر روی آن درج شده برای آب نیست، بلکه برای بطری آن آب معدنی است، در حالی که بعد از مصرف آب معدنی، بطری آن را برای مصارف دیگر استفاده می کنند، حتی بعد از اتمام تاریخ مصرف آن. یکدست و متحدالشکل کردن برچسب‌های تاریخ تولید و انقضا توسط شبکه بهداشت می‌تواند گامی بسیار مهم و سدی بسیار مستحکم در برابر متخلفان باشد.

    به گفته حیدرزاده سامانه ۱۲۴، (دریافت شکایات مردمی اتاق اصناف) ۲۴ ساعته آماده دریافت شکایات مردم عزیز هستند که این سامانه بلافاصله با دریافت شکایت مسئله را طی ۴۸ ساعت پیگیری می‌کند.

    دکتر رحیم صمدی، رئیس شبکه بهداشت شهرستان ماکو در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: تعداد ۶ مرکز جامع خدمات سلامت در سطح شهر ماکو وجود دارد که ۱۰ نفر بازرس در این شهرستان در این حوزه به مواردی چون تاریخ مصرف خوردنیها، آشامیدنیها، بهداشتی آرایشی برابر با برنامه‌های عملیاتی و برنامه‌های زمانی نظارت می‌کنند.

    رئیس شبکه بهداشت شهرستان ماکو با تاکید بر این‌که این بازرسان از تخصص دانشگاهی و سابقه بالایی برخوردار هستند، تصریح کرد: بازرسان با بازدید و بررسی از سطح غرفه‌ها، اماکن تهیه، توزیع، فروش مواد غذایی و هم‌چنین کارگاه‌ها و کارخانجات در صورت مشاهده هر گونه تخلف با برخورد قانونی اقدام به توقیف و امحا  می‌کنند و متخلفان جهت مجازات های لازم به مراجع قضایی و انتظامی معرفی می‌شوند.

    وی هم‌چنین بر ارائه آموزش‌های لازم روش‌های مختلف اعم از چهره به چهره، کلاس‌های آموزشی، توزیع اطلاعیه‌های بهداشتی، نصب بنر و … به تفکیک صنوف و متصدیان اشاره کرد و گفت: طی سال جاری آموزش‌های گروهی برای اصناف طی ۳۵ جلسه به تعداد تقریبی ۶۵۰ نفر صورت گرفته است؛ آموزش چهره به چهره برای بیش از ۱۵۰۰ نفر و توزیع اطلاعیه‌ای بهداشتی در این حوزه به تعداد ۵۵۰۰ برگ و هم‌چنین آموزش دهیاران به تعداد ۴۰ نفر، حضور در کارگاه ها، کارخانجات و ارائه آموزش‌های لازم برای کارگران و کارفرمایان به تعداد ۳۰۰ نفر از اقدامات انجام شده است.

    صمدی هم‌چنین به آمار مواد غذایی معدوم شده در سال جاری اشاره کرد و گفت: ۱۵۷۰ کیلوگرم مواد غذایی کشف و معدوم شده است که از این مقدار بیش از ۵۷ کیلو گرم مواد آرایشی و بهداشتی بودند و مابقی شامل انواع مواد غذایی هستند. در سال گذشته نیز بیش از ۶۴۰۰ کیلوگرم مواد غذایی غیر بهداشتی و تاریخ مصرف گذشته معدوم شده بود.

    مدنی کارشناس بهداشت این شهرستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا معتقد است که مردم باید قبل از توجه به قیمت کالا، به تاریخ مندرج بر روی آن توجه کنند.

    وی افزود: کنترل تاریخ مصرف مواد غذایی بسیار حائز اهمیت و ضروریت تام دارد چرا که حتی ممکن است یک کنسرو غذایی که تاریخ آن به اتمام رسیده است زمینه‌ساز مسمومیت یک خانواده و در نهایت مرگ آنها شود.

    به گزارش ایسنا، رعایت اصول اخلاقی از سوی واحدهای صنفی یک واجب شرعی و قانونی است و فعالان حوزه‌های صنفی باید اخلاق‌مداری را سرلوحه کارهای خود قرار دهند و تلاش کنند آنچه را که در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند از بالاترین کیفیت برخوردار باشد.

    گزارش از: مهدی تندرست، خبرنگار ایسنا 

    ایسنا

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *