×
×

رئیس سازمان جهادکشاورزی همدان اعلام کرد
افتتاح ۹۱ طرح کشاورزی در دهه فجر/محیط‌ زیست مخالف پرورش «تیلاپیا» در همدان

  • کد نوشته: 486409
  • ۱۰ بهمن ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان از افتتاح ۹۱ طرح کشاورزی در ایام دهه فجر خبر داد و گفت: در ایام دهه فجر امسال ۹۱ طرح کشاورزی با ۷۰۰۷ میلیارد ریال اعتبار در سطح استان به بهره‌برداری خواهد رسید.
    افتتاح ۹۱ طرح کشاورزی در دهه فجر/محیط‌ زیست مخالف پرورش «تیلاپیا» در همدان
  •  گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا ، رضا بهراملو اظهار کرد: با افتتاح این طرح‌ها ۱۸۵۹ اشتغالزایی ایجاد خواهد شد که ۱۲ هزار و ۷۶۷خانوار از آن بهره مند می‌شوند.

    وی تصریح کرد: ۱۲ پروژه در حوزه صنایع تبدیلی، ۲۵ پروژه در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری، ۱۳ پروژه آب و خاک، چهار پروژه امور عشایری، ۱۶ پروژه در حوزه باغبانی و گلخانه، پنج پروژه شیلات و هشت پروژه دام به افتتاح خواهد شد.

    بهراملو افزود: ۱۳۲ میلیارد تومان تسهیلات بانکی و ۸۵ میلیارد تومان اعتبارات ملی و ۳۸ میلیارد تومان اعتبار استانی برای این پروژه‌ها هزینه شده است.

    رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه ذاتا منطقه کم آبی قرار داریم، اظهار کرد: سالانه ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان آیش بوده و ۷۰۰ هزار هکتار سطح زیرکشت قرار دارد که از این میزان ۴۴۰ هزار هکتار دیم و ۲۶۰ هزار هکتار آبی است.

    وی با اشاره به اینکه سالانه چهار میلیون تن محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود که با رشد جمعیت کافی نیست، افزود: سالانه ۳۰ هزار تن تولید گوشت قرمز و ۶۰ هزار تن گوشت سفید در استان همدان تولید می شود.

    بهراملو با اشاره به محدودیت زمین و آب، ادامه داد: راهکار تولید ارتقاء بهره‌وری است که یکی از اهداف ما نیز است.

    این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بهره وری مصرف آب در استان همدان ۱.۵ کیلوگرم بر مترمکعب است که دو دهم بالاتر از میانگین کشوری است که برنامه ریزی کردیم تا سال ۱۴۰۴ به ۱.۹ برسیم.

    وی افزود: یکی از راه های افزایش بهره‌وری این است که ۳۰۰ هزار هکتار آیش را مورد استفاده قرار دهیم که جهش تولید در دیمزارها داریم و ۳۱۷ هزار هکتار آیش سبز در استان داشتیم.

    بهراملو  با تأکید بر اینکه در اراضی آبی باید آب محور کار شود، بیان کرد: یکی از برنامه‌های اراضی آبی اجرای الگوی کشت است که ۱۰۰ هزار هکتار اراضی به صورت پایلوت در استان الگوی کشت اجرایی شده که ۸.۵ میلیون مترمکعب صرفه جویی در مصرف آب خواهیم داشت.

    وی با بیان اینکه در کشت‌های گلخانه‌ای افزایش بین پنج تا ۱۰ برابری خواهیم داشت، تصریح کرد: ۲۴۰ هکتار در یک سال گذشته به بانک‌ها معرفی شده این درحالیست که در ۲۰ سال گذشته ۲۲۰ هکتار گلخانه در استان ایجاد شده است. در گلخانه میزان اشتغال ۲۲ برابر می شود و فقط موضوع بهره‌وری آب مطرح نیست.

    این مقام مسئول با تأکید بر اینکه ضایعات برداشت محصولات کشاورزی ۲۰ تا ۳۰ درصد است، یادآور شد: برای این موضوع هم برنامه داریم به طوریکه با ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی به دنبال کاهش این ضایعات هستیم.

    بهراملو افزود: ۴۵۰ پروانه بهره‌برداری صنایع تبدیلی در استان داریم و ۲۲۸ واحد با پیشرفت بالای ۳۰ درصدی در حال ایجاد است.

    وی در تشریح وضعیت صنعت شیلات استان با بیان اینکه تا پایان سال تولید بیش از ۷۰۰۰ تن ماهی سردآبی و گرم‌آبی پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: تولید ماهیان زینتی و زالوی طبی نیز پنج میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه پیش‌بینی می‌شود.

    بهراملو با اشاره به اینکه استان همدان یکی از قطب‌های شیلات است، افزود: پرورش ماهی تیلاپیا در استان درحال پیگیری است. محیط زیست مخالف است که درحال مذاکره با این سازمان هستیم.

    وی با بیان اینکه سرانه مصرف ماهی در استان همدان ۸.۵ کیلوگرم است، خاطرنشان کرد: این ماهی با مصرف کم آب و تراکم بالا همچنین تولید در محوطه های بسته و کوچک فرصتی برای تولید بیش از پیش آبزیان و افزایش سرانه مصرف ماهی در استان محسوب می شود.

    رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان در پاسخ به سوال ایسنا درباره میزان تولید و قیمت گوشت قرمز در استان همدان، یادآور شد: قیمت گوشت قرمز کشوری است و خیلی از موارد در تعیین قیمت تأثیرگذار است.

    وی با اشاره به اینکه همدان جزو استان‌های پیشرو در حوزه کشت قراردادی است، گفت: غالب سطوح زیر کشت قراردادی استان زیر پوشش بیمه قرار گرفته است.

    رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان مزیت‌های کشت قراردادی را برشمرد و اضافه کرد: تخفیف ۲۰ درصدی بیمه و پرداخت ۱۵۰ هزار تومانی به ازای هر تن گندم تحویلی شماری از مزایای کشت قراردادی است.

    وی با بیان اینکه پنج محصول گندم، جو، کلزا، گلرنگ و کاملینا زیر پوشش کشت قراردادی قرار دارند، مطرح کرد: جو و دانه‌های روغنی برای نخستین بار زیر پوشش طرح کشاورزی‌ قراردادی قرار گرفته‌ است.

    بهراملو در حوزه طرح جهش تولید دیمزارها یادآور شد: ۴۳۷ هزار هکتار برنامه ابلاغی طرح جهش تولید در دیمزارهای استان است که تاکنون ۳۳۰ هزار هکتار از طرح اجرا شده به طوری که ۳۰ هزار بهره‌بردار در اجرا مشارکت داشتند.

    احیای واحدهای تعطیل از اولویت‌های جهاد کشاورزی استان است

    وی در این بخش از سخنانش با تأکید بر اینکه احیای واحدهای راکد و نیمه ‌تعطیل همچنین به ظرفیت رساندن واحدهای تولیدی با جدیت دنبال می‌شود، گفت: تیمی با حضور معاونان و کارشناسان خبره تشکیل شده که با بازدید میدانی از هر ۱۰ شهرستان و رصد وضعیت واحدهای تولیدی کشاورزی، احیای واحدهای راکد و نیمه تعطیل را در دستور کار دارند.

    رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵۰ واحد تولیدی که بعضا دچار مشکلاتی بودند مورد بازدید میدانی قرار گرفته‌اند به نحوی که درصدد حل مسائل و مشکلات همچنین احیا، به ظرفیت رساندن و فعالیت واحدهای نیمه فعال به تعداد ۸۴ واحد برآمدیم.

    وی گره‌گشایی از واحدهای تولیدی را ادامه‌دار دانست و اضافه کرد: بازگشت واحدهای نیمه‌تعطیل و تعطیل به چرخه تولید از اولویت‌های سازمان و مطابق با سیاست‌های وزارتخانه است.

    بهراملو با تأکید بر اینکه استان همدان در صدر پرداخت تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ در کشور قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال طی بازدیدهای میدانی واحدهای نیازمند تسهیلات بررسی شدند و پس از ابلاغ منابع و سهمیه معرفی بانک عامل در دستور کار قرار گرفت.

    وی متذکر شد: سهمیه ابلاغی به سازمان جهاد کشاورزی استان از محل تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۱ حدودا ۵۲۰ میلیارد تومان بوده که این رقم به طور کامل به بانک معرفی شده است.

    هوشمندسازی آبیاری

    وی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه امنیت غذایی پایدار را با جدیت پیگیری می‌کنیم، بیان کرد: آب و خاک بستر تولید  محصولات کشاورزی است از همین رو به منظور حفظ آب و خاک و سازگاری با شرایط موجود باید برنامه‌ریزی شود.

    رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه یک میلیون هکتار اراضی زراعی و باغی استان است که از این میزان ۴۴۰ هزار هکتار آن اراضی آبی است، خاطرنشان کرد: افزایش تولید ضمن حفظ آب و خاک در دستور کار است به نحوی که این مهم با رویکرد کشاورزی دانشی به نتیجه خواهد رسید.

    وی با بیان اینکه ۲۹ درصد از اراضی کشاورزی کشور، حاصلخیز کلاس یک و ۲ است، گفت: در راستای افزایش بهره‌وری و راندمان در بخش کشاورزی حرکت به سوی کشاورزی هوشمندانه از ضروریات است.

    بهراملو اضافه کرد: طرح هوشمندسازی آبیاری در مزارع پایلوت در سطح کشور و استان اجرا شده به طوری که در ۱۲ مزرعه با کشت‌ها و سامانه‌های مختلف آبیاری بارانی و قطره‌ای در بخش زراعت و باغبانی استان نیز اجرا شده است.

    وی به مساحت اجرای این طرح در  ۲۰۰ هکتار از اراضی استان اشاره کرد و افزود: طرح در همه شهرستان‌های استان با همکاری کشاورزان پیشرو اجرا شده است‌.

    رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان در تشریح بهینه‌سازی پروژه‌های آب کشاورزی یادآور شد: طی سه سال از محل عقد قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) ۱۰۰۰ رشته قنات، ایجاد ۶۰۰ استخر به عنوان طرح‌های کوچک تأمین آب و انتقال آب با لوله و احداث و بهسازی کانال‌های آبیاری عمومی حدودا ۳۰۰ کیلومتر انجام می‌شود.

    وی در ادامه متذکر شد: ۲۴۷۷ رشته قنات در استان به طول ۹۴۶ کیلومتر باعث شده استان همدان رتبه پنجم کشوری در سامانه ثبت قنوات را کسب کند.

    بهراملو با اشاره به جذب ۹۵ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ماده ۵۶ در شهرستان‌های رزن و درگزین گفت: ۱۱۲ پروژه آب و خاک از جمله بازسازی و احیای ۶۸ رشته قنات و ۴۴ پروژه کانال‌های آبرسانی با جذب این میزان اعتبار در این دو شهرستان به اتمام رسیده است.

    بهراملو در ادامه از پایلوت الگوی کشت در ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان خبر داد و افزود: با اجرای این میزان الگوی کشت در پایلوت طرح ۸.۵ میلیون مترمکعب و اجرا در سطح استان ۸۵ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی می‌شود به نحوی که با جذب اعتبار در بودجه سال ۱۴۰۳ این مهم عملیاتی خواهد شد.

    هر روستا، یک دامداری

    وی در بخش دیگر اشاره به ایده کاربردی و تولیدمحور «هر روستا، یک دامداری» در استان گفت: با پیشنهاد سازمان جهاد کشاورزی همدان این طرح ارائه و با تایید وزارت جهاد کشاورزی در دستور پیگیری و مطالعات اولیه قرار گرفت.

    رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه در این طرح مولدسازی روستاهای استان مدنظر است، افزود: اجرای طرح «هر روستا یک دامداری» در راستای تامین گوشت قرمز مورد نیاز استان و کشور تاثیر بسزایی دارد.

    وی تصریح کرد: هدف از این ایده این است که روستاهای استان به روستاهای مولد تبدیل شوند. در این طرح می‌خواهیم با امکانات موجود در روستاها حداقل یک دامداری در هر روستا داشته باشیم که مورد استقبال قرار گرفته است.

    وی در ادامه یادآور شد: ارتقای بهره‌وری و افزایش تولید با بهره‌گیری از منابع موجود روستایی شماری از مزیت‌های این طرح است اگرچه اشتغالزایی روستایی، مولدسازی، مهاجرت معکوس و استفاده بهینه از منابع دیگر مزایای این طرح به شمار می‌رود.

    بهراملو با تأکید بر استقبال معاون وزیر تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی‌ از این طرح تصریح کرد: همدان پایلوت اجرای طرح در نظر گرفته شده که با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط جلسات کارشناسی و مطالعاتی در چند  نوبت برگزار شده است.

    جوجه‌ریزی بی‌سابقه در همدان

    وی در بخش دیگری از سخنانش در تشریح وضعیت جوجه‌ریزی استان با اشاره به چهار میلیون و ۴۸ هزار و ۴۳۰ قطعه جوجه‌ریزی در دی ماه اظهار کرد: این رقم در طول سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.

    رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان از تحقق ۱۳۴ درصدی جوجه‌ریزی طی دی ماه در ۱۵۶ واحد مرغداری استان خبر داد و افزود: میزان جوجه ‌ریزی طی امسال نسبت به سال گذشته رشد ۳۰ درصدی داشته است به نحوی که ۲۹ میلیون و ۷۹۲ هزار قطعه از ابتدای سال تاکنون جوجه‌ریزی انجام شده است.

    وی از همکاری و همراهی مرغداران و تولیدکنندگان در این عرصه قدردانی کرد و گفت: جوجه‌ریزی با این حجم، رکورد استان را در سال‌های قبل شکسته به طوری که تحقق این رقم بی‌سابقه مرهون تعامل سازنده بین تولیدکنندگان و سازمان جهاد کشاورزی است.

    وی از تأمین مرغ شب عید و ماه مبارک رمضان خبر داد و اضافه کرد: با این حجم جوجه‌ریزی مرغ شب عید و ایام پایانی سال همچنین ماه مبارک رمضان در استان تأمین شده و نگرانی از بابت تولید و عرضه مرغ وجود ندارد.

    بهراملو با اشاره به روند ادامه‌دار جوجه‌ریزی در ماه‌های آخر سال یادآور شد: در حوزه  تولید، عرضه و نظارت هیچ مشکلی وجود ندارد به ویژه که گوشت مرغ در استان سال گذشته ۵۳ هزار تن و در سال جاری ۶۳ هزار تن تولید شده است.

    وی در ادامه با تأکید بر اجرای سامانه توزیع هوشمند مرغ گرم اظهار کرد: سامانه هوشمند تعاون از تولیدکننده تا مصرف‌کننده در راستای نظم‌دهی وضعیت بازار، جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی و اخلال در عرضه مرغ راه‌اندازی شده است.

    رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه سامانه توزیع هوشمند باعث شفافیت در حوزه تولید، کشتار و توزیع مرغ گرم و رصد و پایش همه ساعته می‌شود، افزود: شهرستان فامنین پایلوت اجرای این طرح است به نحوی که تولید و توزیع هوشمند از در فامنین آغاز شده است.

    وی اضافه کرد: استان همدان به عنوان استان پیشرو در این حوزه اقدام کرده از همین رو سامانه هوشمند توزیع هوشمند کالاهای اساسی طی روزهای آینده در سراسر استان اجرا می‌شود.

    رفع تداخلات تا پایان سال به اتمام می‌رسد

    بهراملو با بیان اینکه از ابتدای اجرای طرح رفع تداخلات اراضی کشاورزی و منابع ملی ۸۸۹ پلاک در استان رفع تداخل شده است بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۴۶۶ پلاک رفع تداخل شده در حالیکه این میزان از سال ۹۴ تا سال ۱۴۰۰ به مراتب کمتر بوده است.

    وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۲ درصد از پلاک‌های استان رفع تداخل شده است، گفت: پلاک‌های باقی مانده استان حدودا ۳۴۰ مورد است که تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

    رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان در ادامه یادآور شد: در هفت شهرستان استان بیش از ۹۹ درصد رفع تداخلات اراضی کشاورزی و منابع ملی انجام شده است.

    وی با تأکید بر اینکه در حوزه شناسایی تغییر کاربری غیرمجاز تصریح کرد: طی امسال بیش از برنامه ابلاغی و حدودا ۲۰۰۰ مورد شناسایی انجام شده همچنین اجرای احکام موضوع ماده ۳، ۱۰۹ مورد و تبصره ۲ ماده ۱۰، ۵۵۰ مورد انجام شده است.

    تحقق ۴۰ درصدی کشت قراردادی در استان

    بهراملو در بخش دیگری با بیان اینکه برنامه ابلاغی کشت قراردادی در استان ۵۱۹ هزار و ۸۰۰ هکتار و در کشور هفت میلیون و ۵۳۵ هزار هکتار است، اظهار کرد: تاکنون ۴۰ درصد برنامه در استان همدان محقق شده به طوریکه از ابتدای اجرای طرح تاکنون ۲۰۶ هزار و ۲۲۹ هکتار از اراضی استان زیر پوشش کشاورزی قراردادی قرار گرفته است.

    نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز گفت: در ایام دهه فجر امسال مسابقات قرآنی بین روستاییان و عشایر استان همدان برگزار خواهد شد.

    حجت‌الاسلام رضایی دولت اظهار کرد: پویش پیشرفت در همه روستاها خواهیم داشت نشانگر پیشرفت و خدمات نظام برای روستائیان و عشایر است.

    وی با اشاره به برگزاری جشن های انقلاب در روستاها تصریح کرد: حضور ریاست سازمان جهاد کشاورزی در یک شهرستان و یک روستا را در این ایام خواهیم داشت.

    رضایی دولت خاطرنشان کرد: مهمترین برنامه برگزاری میز خدمت مدیر سازمان جهاد کشاورزی در روستاها خواهد. بود تا گره مشکلات قشر کشاورز و تولیدکننده استان باز شود.

    وی افزود: بحث جهاد تبیین در روستاها با اعزام روحانیون خواهیم داشت.

    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *