×
×

صادرات ۴٫۹ میلیارد دلاری محصولات کشاورزی و صنایع غذایی کشور در ۱۰ ماهه اول سال ۱۴۰۲

  • کد نوشته: 486991
  • ۱ اسفند ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران در نشست کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران از صادرات ۴٫۹ میلیارد دلاری محصولات کشاورزی و صنایع غذایی خبر داد.
    صادرات ۴٫۹ میلیارد دلاری محصولات کشاورزی و صنایع غذایی کشور در ۱۰ ماهه اول سال ۱۴۰۲
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز)به نقل از اگروفودنیوز، ابوالحسن خلیلی، رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران با اشاره به ارتباط بحث صادرات مواد غذایی به امنیت غذایی گفت: طی ده ماه امسال و طبق آمار گمرک ارزش صادرات مواد غذایی و کشاورزی ایران، ۴٫۹ میلیارد دلار به کشورهای هدف از جمله عراق، امارات و روسیه بوده است که ۵۳درصد از ارزش کل صادرات را تشکیل می‌دهند.

    رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران افزود: ۵ کالای پسته، سیب، شیرخشک صنعتی، گوجه فرنگی و هندوانه بیشترین صادرات را در بخش کشاورزی و صنایع غذایی داشته اند.

    خلیلی بیان کرد: در مقابل این مقدار صادرات، ۱۳٫۸ میلیارد دلار واردات صورت گرفته است که ذرت، دانه سویا، برنج، روغن آفتابگردان و گندم از جمله کالاهای وارداتی هستند که به عنوان کالای اساسی نیز در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    وی عنوان کرد: کشور ترکیه در سال ۲۰۲۳، ۳۵میلیارد دلار صادرات انجام داده است که سهم بخش کشاورزی با رشد ۲٫۸ درصدی ۱۵٫۹میلیارد دلار بوده است و دانه روغنی، سبزی تازه، میوه های خشک، زیتون و روغن از اقلام صادراتی ترکیه می‌باشد.

    خلیلی با بیان اینکه عربستان سرمایه گذاری در بخش‌های گوناگون صنعتی را در دستور کار دارد، گفت: باید با نگاه ویژه به بازار عربستان سهمی از بازار صادراتی این کشور داشته باشیم.

    این فعال صنعت غذا اظهار کرد: با تمرکز بر روی مقاصد صادراتی خود، متوجه حضور بهتر رقبا در این بازارها می‌شویم که زنگ خطری برای صادرات در سالهای آینده است.

    وی گفت: محیط کسب و کار در کشور برای تولید مناسب نیست. دولت در بخش های مرتبط با خود افزایش قیمت را مصوب می‌کند ولی اجازه افزایش قیمت به بخش خصوصی را به بهانه‌های شب عید، ماه رمضان و کاهش قدرت خرید مردم نمی دهد.

    رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: شرکت راه آهن برای دومین بار طی یکسال، اجازه افزایش ۲۵درصدی برای حمل بار را دریافت کرده است که در پی آن افزایش قیمت به حمل و نقل جاده ای نیز می رسد ولی قیمت‌گذاری دستوری در بخش خصوصی فشار مضاعفی بر تولیدکنندگان وارد می‌کند.

    منبع: اگروفودنیوز

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *