×
×

۳۳ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت پوشش حوزه آبخیزداری

  • کد نوشته: 485965
  • ۲۵ دی ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • سرپرست پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با بیان این که حوزه آبخیزداری حدود ۳۳میلیون هکتار از اراضی کشور را پوشش می‌دهد، گفت: تسهیل‎گری در حوزه آبخیزداری با توجه به تغییر اقلیم ضروری است.
    ۳۳ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت پوشش حوزه آبخیزداری
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از مهر،عطااله ابراهیمی، سرپرست پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با اشاره به این که حوزه آبخیزداری حدود ۳۳ میلیون هکتار از اراضی کشور را پوشش می‌دهد، تصریح کرد: سازه‌های آبخیزداری طول عمر مشخصی دارند و حتماً باید مجدداً ترمیم شوند.

    وی افزود: به جای هزینه‌کردهای هنگفت در زمینه‌هایی مانند انتقال آب از خلیج فارس یا مناطق دوردست، باید مدیریت آب را در همان حوزه به عنوان یک اولویت در نظر بگیریم و تدبیری برای آن بیندیشیم.

    سرپرست پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با تاکید بر ضرورت تسهیل‎گری و گسترش نگاه آبخیزداری افزود: با توجه به خشکسالی‌ها و تغییر اقلیم‌ها برای تأمین آب باید به دنبال راه‌های جدید باشیم.

    به گفته وی، تاکنون ۷۲۱۷ مورد سیل در کشور ثبت شده است و طی سال‌های اخیر تعداد دشت‌های ممنوعه و بحرانی در کشور به ۴۱۰ دشت رسیده است.

    ابراهیمی با اشاره به روند رو به افزایش سیل‌ها، بر چاره‌اندیشی در مدیریت منابع آب و خاک کشور تاکید کرد و گفت: خاک یک عنصر اساسی برای حفظ طبیعت و آب تلقی می‌شود که بدون حفظ آن، حفظ آب معنا ندارد. اگر میزان بقایای گیاهی روی خاک و میزان نفوذپذیری خاک به اندازه کافی نباشد، به دنبال آن با چالش سیل مواجه خواهیم شد.

    وی خاطرنشان کرد: مدیریت منابع آب در طول تاریخ موجب ظهور و زوال تمدن‌ها شده و امروز بحث صرفاً کشاورزی و صنعت نیست و گاهی تأمین آب شرب هم به عنوان یک چالش مطرح می‌شود. به منظور برون‌رفت از این چالش‌ها باید در فضای همدلی و همکاری طرح‌های مناسبی را تدوین کنیم و به مرحله اجرا برسانیم.

    منبع: خبرگزاری مهر

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *