×
×

کرونا ویروس وارد ایران خواهد شد/گزارش ۶ مورد مشکوک

  • کد نوشته: 7147
  • ۱۲ بهمن ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محمد مهدی گویا، در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، گفت: در مورد کرونا ویروس جدید چند روز پیش اثبات شد که اگر فردی مبتلا باشد و در دوره نهفتگی بیماری باشد و وقتی وارد کشور شود، هیچ علائمی نداشته باشد، قابل انتقال به دیگران است. وی […]

    کرونا ویروس وارد ایران خواهد شد/گزارش ۶ مورد مشکوک
  • به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محمد مهدی گویا، در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، گفت: در مورد کرونا ویروس جدید چند روز پیش اثبات شد که اگر فردی مبتلا باشد و در دوره نهفتگی بیماری باشد و وقتی وارد کشور شود، هیچ علائمی نداشته باشد، قابل انتقال به دیگران است.

    وی افزود: کار وزارت بهداشت این است که افراد وارد شده از چین به ایران به گروه‌های مختلف تقسیم می‌شوند؛ گروه اول کسانی هستند که هیچ علامتی ندارند و سالم هستند اما به آنها آموزش می‌دهیم و شماره‌ای در اختیار آنها قرار می‌دهیم که در صورت مشاهده علائم این بیماری، با ما تماس بگیرند اما به این افراد توصیه می‌کنیم که بهتر است تا دو هفته از رفت و آمد و تماس با دیگران پرهیز کنند.

    گویا گفت: گروه دوم، افرادی هستند که علائم خفیفی مانند سرماخوردگی دارند و از این افراد، نمونه برداری و به آنها توصیه می‌کنیم که در منازل خودشان باشند و نیروهای ما روزانه با آنها تماس می‌گیرند یا مراجعه حضوری دارند و وضعیت آنها را بررسی می‌کنند و اگر بیمار اعلام کند که وضعیت خوبی ندارد، به بیمارستان منتقل می‌کنیم و تحت مراقبت‌های لازم قرار می‌دهیم.

    وی افزود: تا کنون ۶ مورد مشکوک به کرونا ویروس جدید در استان‌های مختلف از جمله دو مورد در یزد، دو مورد در تبریز، یک مورد در قم و یک مورد در تهران به ما گزارش شده و همه آنها را در آزمایشگاه‌هایی که در نظر گرفته شده، بررسی کرده‌ایم و همه این موارد منفی بوده است.

    رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، افزود: کلیپ هایی که از کرونا ویروس جدید در اینترنت منتشر شده برای ما، غیر معمول است و مواردی مانند به یک باره به زمین افتادن بیمار مبتلا به کرونا ویروس، صحت ندارد که باعث نگرانی مردم شده است.

    وی افزود: کرونا ویروس، دستگاه تنفسی را گرفتار می‌کند و علائم آن کاملاً شبیه به آنفلوانزا است و برخی از مبتلایان که بیماری آنها شدید می‌شود، دچار ذات الریه می‌شوند.

    گویا گفت: عمدتاً افرادی مانند کهنسالان و یا افراد دارای بیماری زمینه‌ای مانند دیابت کنترل نشده، نارسایی قلبی و عروقی و نارسایی تنفسی دچار انواع شدید کرونا ویروس جدید شده‌اند.

    وی افزود: بهتر است به جای ایجاد نگرانی در مردم، اجازه دهیم مردم با واقعیت‌های این ویروس، آشنا شوند و از ایجاد نگرانی پرهیز کنیم چون تعدادی از اعضای خانواده‌ها و اقوام هموطنان مان در شهر «ووهان» چین سکونت دارند

    گویا گفت: نباید اجازه دهیم که در مورد کرونا ویروس جدید بزرگنمایی شود که مردم به وحشت بیافتند.

    وی ادامه داد: کرونا ویروس جدید وارد ایران خواهد شد و به تمام کشورها هم ممکن است وارد شود و هیچ مرزی نمی‌شناسد و اگر کشوری مدعی شود که اجازه نمی‌دهیم این ویروس وارد کشورش شود، غیرعلمی صحبت کرده است.

    گویا گفت: همه کشورها در مقابل کرونا ویروس جدید، ۴ وظیفه دارند؛ اگر این ویروس وارد کشورشان شد، مردم باید با آموزش‌های عمومی مانند شستشوی مداوم دست‌ها و رعایت آداب تنفسی، کمتر مبتلا شوند. اگر مردم به این ویروس مبتلا شوند، کمتر نیاز به بیمارستان و خدمات درمانی داشته باشند و بیشتر از گروه‌های پرخطر مانند افراد مسن و بیماران قلبی و ریوی مراقبت کنند. اگر مبتلایان به این ویروس در بیمارستان بستری شدند، مراقبت خوبی از آنها شود و کار آنها کمتر به بخش‌های ویژه کشیده شود و بالاخره مبتلایان، کمتر جان خود را از دست بدهند.

    وی افزود: کرونا ویروس جدید وارد کشور ما خواهد شد و ما چیز پنهان کردنی با مردم نداریم و هر روزی اولین مورد این بیماری را مشاهده کنیم پس از تأیید بیماری، بلافاصله اعلام خواهیم کرد و چیز نگران کننده‌ای نیست.

    رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، گفت: آنچه در فضای مجازی در خصوص ورود کرونا ویروس جدید به کشورهای همسایه منتشر شده با فضای واقعی، تفاوت‌های زیادی دارد.

    وی افزود: مرگ و میر کرونا ویروس جدید نسبت به سایر ویروس‌های کرونای مهم مانند مرس و سارس، کمتر است.

    گویا گفت: آنچه امروز شایعه شده که ویروس کرونای جدید به همسایگی ایران رسیده، بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت، صحت ندارد.

    وی ادامه داد: ویروس کرونای جدید در عراق، کردستان عراق و پاکستان و هیچیک از کشورهای همسایه که عنوان شده، وارد نشده تنها در یک کشور در منطقه، ابتلاء به این ویروس تأیید شده که آن هم امارات متحده عربی است.

    گویا گفت: ویروس کرونای جدید خیلی شبیه به آنفلوانزا است و ممکن است پزشک نیز قادر به تشخیص آن نباشد.

    وی افزود: اسم کرونا ویروس جدید، نگرانی زیادی ایجاد کرده است و تا وقتی آزمایشات پزشکی اثبات نکرده که ویروس کرونای جدید شناسایی نشده، بهتر است که در محافل علمی با احتیاط در مورد آن صحبت کنیم.

    سلامت نیوز

    سرویس خبری: علمی و تغذیه

    نویسنده: سارا اشتیاقی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *